Stabdymas — didelis menas, kuris įgyjamas per eilę metų kartu su vairavimo patirtimi.

AUTO

Stabdymo taisyklės

Vairuotojas privalo mokėti taisyklingai ir efektyviai stabdyti. Stabdymas — didelis menas, kuris įgyjamas per eilę metų kartu su vairavimo patirtimi. Žinoma, galima tvirtinti, kad pakanka nuspausti stabdžio pedalą ir automobilis sustos. Tačiau tokia nuomonė nuvilia vairuotoją, susiklosčius nepalankioms aplinkybėms. Todėl atsimintina, kad staigiai ir stipriai stabdyti leidžiama tik išimtiniais, netikėtais ir pavojingais atvejais. Tuomet lemia mokėjimas stabdyti. Priešingu atveju gali įvykti didelė avarija.

Panagrinėkime stabdžių veikimo principą.

Nuspaudus stabdžio pedalą, stabdžių trinkelės pradeda trintis į būgnus, pritvirtintus prie ratų stebulių. Trintis stabdo būgnus, taip pat ir automobilio ratus. Dėl ratų ir kelio paviršiaus trinties atsiranda stabdymo jėga, sustabdanti automobilį. Ši jėga tiesiog proporcinga padangų ir kelio sukibimo koeficientui. Didėjant sukibimo koeficientui, stabdymo jėga didėja. Sukibimo koeficientui mažėjant (pavyzdžiui, kelias šlapias, apsnigtas ar apledėjęs), stabdymo jėga taip pat mažėja.

Sukibimo koeficientas esti didžiausias tuo momentu, kai automobilio ratai dar sukasi, bet jau yra prie pat blokavimo ribos. Blokavimas — tai ratų visiškas sustabdymas, stipriai nuspaudus stabdžio pedalą. Taigi, vairuotojas neturi leisti ratų blokavimo. Užblokavus ratus, padidėja stabdymo kelias, be to, netenkama galimybės valdyti automobilį, nes varantieji ratai jau nebenukreipia automobilio judėjimo kryptimi, o tėra jo atrama.

Tinkama jėga nuspausti stabdžio pedalą išmokstama tik patirties dėka. Tačiau patyrimą lengviausia įgyti tada, kai iš pat pradžių vairuotojas žino, ką reikia daryti stabdant. Pagrindinė taisyklė — neleisti, kad ratai būtų užblokuoti, o tai ypač dažnai atsitinka, važiuojant šlapiu ir slidžiu keliu.

Automobilių konstruktoriai yra apskaičiavę stabdžių būgnų, trinkelių, taip pat diskinių stabdžių trinties elementų paviršius taip, kad visiems ratams tektų vienoda stabdymo jėga (atsižvelgdami į tai, kad stabdant dėl apkrovos persiskirstymo ašims padidėja priekinių ratų apkrova), kai, žinoma, stabdomi visi automobilio ratai. Deja, šito nežino netgi daugelis patyrusių vairuotojų.

Automobilių supirkimas Kaunas

Kad stabdymo kelias būtų kuo trumpesnis, stabdant reikia nuspausti sankabos pedalą. Tai daroma tam, kad variklio sukimo momentas nebūtų perduodamas ratams, nes sumažina stabdymo efektyvumą. Todėl visi ratai vienodžiausiai stabdomi, naudojant vien kojinį stabdį. Klaidinga yra plačiai vairuotojų tarpe paplitusi nuomonė, jog didžiausias stabdymo efektyvumas pasiekiamas tik tuomet, kai sankaba neišjungiama iki pat paskutinio momento prieš sustojant. Neišjungta sankaba, ypač ant slidaus kelio, gali sukelti automobilio šoninį slydimą, kurio išvengiama stabdant taisyklingai, išjungus sankabą.

Patiko? Pasidalink