Kada nors pastebėjote, kaip įsimintina melodija ar logotipas įsirėžia į atmintį? Šis reiškinys nėra atsitiktinis; jis pagrįstas psichologiniu principu, vadinamu paprasto poveikio efektu. Panagrinėkime, kaip pakartotinis poveikis gali išugdyti pirmenybę viskam, pradedant produktais ir baigiant idėjomis.
Kas yra paprastas poveikio efektas?
Paprastas poveikio efektas – tai psichologinis reiškinys, kai žmonės teikia pirmenybę daiktams vien dėl to, kad juos pažįsta. Įsivaizduokite: pirmą kartą išgirstate naują dainą ir iš pradžių reaguojate vangiai. Tačiau išgirdus ją kelis kartus, ji pradeda jums patikti. Šis principas rodo, kad smegenys randa komfortą kartojant. Pavyzdžiui, reklamuotojai tuo naudojasi, bombarduodami mus savo prekės ženklu, kol jis įsirėžia į mūsų atmintį. Ar kada nors pastebėjote, kad tokie prekių ženklai kaip „Coca-Cola“ ar „Apple“ atrodo beveik šeimyniški? Tai – tiesiog poveikio magija!
Kai pažįstamumas skatina favoritizmą
Nuolatinis poveikis ne tik padeda mums jaustis patogiau, bet ir dažnai sukelia didesnes simpatijas. Tai reiškia, kad prekės ženklai, pakartotinai pristatantys savo produktus, turi didesnę tikimybę susilaukti lojalių klientų. Iš tiesų, tyrimai parodė, kad dalyviai buvo linkę linkti prie simbolių, kurie jiems buvo pakartotinai rodomi, net jei šie simboliai buvo tik formos. Humoristinės reklamos arba lengvos kampanijos, kuriose naudojamas šis principas, gali pakeisti mūsų suvokimą. Jei kas nors yra reguliariai pristatoma – be jokių neigiamų asociacijų – pasąmoningai priskiriame tai prie „saugių“ ar „pageidaujamų“ dalykų. Pagalvokite apie įsimintiną produkto melodiją, kurios negalite atsikratyti; tai tik smegenų meilė žinomumui!
Atsargiai: Nemėgstamumas gali daugintis
Nors vien dėl poveikio paprastai padidėja simpatija, svarbu pažymėti, kad gali būti ir priešingai. Jei su kuo nors susiduriate ir kas nors jums nepatinka, tarkime, itin erzinanti reklama, galite pastebėti, kad pakartotinis susidūrimas tik sustiprina šiuos neigiamus jausmus. Įsivaizduokite, kad per kiekvieną pertrauką garsiai transliuojama įkyri reklama. Užuot tiesiog ignoravę ją, pastebėsite, kad jums aktyviai nepatinka šis prekės ženklas. Štai kodėl pirmas įspūdis yra labai svarbus, ir prekių ženklai turi elgtis atsargiai. Neigiama pirminė patirtis gali sukelti ilgalaikes neigiamas asociacijas; tai dviašmenis reklamos kardas!
Psichologija, slypinti už jūsų preferencijų
Įdomu tai, kad sprendimų priėmimas ne visada yra sąmoningas procesas. Didelę įtaką tam, ką renkamės, daro nesąmoningi psichiniai sutrumpinimai. Mūsų smegenys pritaikytos rinktis paprastesnius variantus, kad sumažintų pažinimo krūvį. Kai susiduriame su įvairiais produktais ir prekių ženklais, mūsų pirmenybės atsiranda dėl nesąmoningų vertinimų, o ne sąmoningo mąstymo. Tai ypač išryškėjo 1968 m. Zajonco tyrimuose. Jo išvadose teigiama, kad kai žmonėms pakartotinai rodomi vaizdai, jų nesąmoningas palankumas jiems didėja. Įspūdingiausia dalis? Net kai manome, kad darome objektyvius pasirinkimus, jie dažnai būna stipriai paveikti to, ką matome vėl ir vėl!
Reklamos vaidmuo mūsų pasirinkimams
Vien poveikio efektas turi didelę reikšmę reklamuotojams. Jis paaiškina, kodėl jie daug investuoja į pasikartojančias reklamos vietas. Su šiuo principu galima susieti klausimą, ar reklaminiai skydai turėtų būti uždrausti; ar jie manipuliuoja mūsų pasirinkimais be mūsų sutikimo? Banksy nesutikimo reklamos kritika verčia mus persvarstyti ne tik reklamos paplitimą, bet ir tai, kaip ji subtiliai formuoja mūsų norus. Įdomu tai, kad net ir tie prekių ženklai, kurie atrodo nepraktiški, gali pasinaudoti šiuo poveikiu dėl nuolatinio matomumo. Šis supratimas mums, vartotojams, suteikia galimybę atidžiau rinktis. Ar mus iš tiesų traukia produktas, ar tai tik nuolatinio poveikio rezultatas?
Supratimas apie paprasto poveikio poveikį gali daug ką paaiškinti apie mūsų pasirinkimus ir nuostatas. Nesvarbu, ar tai būtų muzika, prekės ženklas, ar kasdieniai sprendimai, pažįstamumas dažnai lemia turinį. Kitą kartą, kai pastebėsite, kad niūniuojate reklaminę melodiją, prisiminkite – ji ne tik skambi, bet jūsų smegenys gali tiesiog įtikinti jus, kad ji jums patinka!